Dlaczego boli ząb?

Kto chciałby mieć zęby jak rekin?
11 kwietnia 2016
Czy płukanki do płukania jamy ustnej są potrzebne?
11 kwietnia 2016

Dlaczego boli ząb?

dlaczego boli ząbRzadko spotykamy osoby, których nigdy nie bolał ząb (mniej lub bardziej). Najczęstszą przyczyną bólu zęba jest niestety nieleczona  próchnica i jej następstwa, czyli zapalenie miazgi (tkanka wypełniająca komorę oraz kanały zębowe).

Niemniej istnieje jeszcze cały szereg innych czynników, które mogą powodować dolegliwości bólowe zęba. Są to min: nadwrażliwość zębów, odsłonięte szyjki zębowe, nieszczelne wypełnienie (plomba), wypadnięcie wypełnienia, złamanie korony zęba, złamanie korzenia zęba, ból po zabiegu leczenia kanałowego, ból po zabiegu plombowania, wyrzynanie się zębów, zmiany zapalne w tkankach otaczających korzeń zęba, zapalenie ozębnej, zapalenie okostnej, ropień tkanek okołowierzchołkowych, ropień dziąsła, owrzodzenie dziąsła, zapalenie zatok przynosowych, zapalenie nerwów tzw. neuralgie i inne.

Jak już wcześniej wspomniałam najczęstszym podłożem bólu jest próchnica i jej następstwa. Próchnica powoduje powstawanie dolegliwości bólowych, gdy zmiany szerzą się przez szkliwo na zębinę. Odczuwamy wówczas dolegliwości bólowe wywołane zimnymi, ciepłymi, słodkimi lub kwaśnymi potrawami. Dopóki dolegliwości bólowe zanikają po ustąpieniu bodźca, dopóty miazga zębowa jest na tyle zdrowa, że można ją zachować. Jeżeli jednak dolegliwości bólowe utrzymują się nadal, pomimo tego, że nie działają już bodźce możemy mówić o zapaleniu miazgi, często już nieodwracalnym.

Myślę, że nie trzeba nikogo uświadamiać, że przy bólu zęba najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do stomatologa. Nie ma sensu obciążać organizmu tabletkami przeciwbólowymi, które nie zawsze skutkują, a nadmierne ich spożywanie może spowodować groźne powikłania.

Stomatolog zbada zęby i ustali przyczynę bólu. W razie konieczności zaleci zrobienie prześwietlenia – badania RTG, które pomoże ustalić przyczynę bólu.

dr n. med. Anna M. Kowalska-Baron