Próchnica

Leczenie próchnicy

Próchnica zębów jest bakteryjną chorobą zakaźną twardych tkanek zęba i objawia się ich uszkodzeniem. Często jej leczenie trwa tygodniami.

To, co wyróżnia naszą klinikę to fakt, że do leczenia próchnicy wykorzystujemy techniki oraz sprzęt o jak najmniejszym działaniu inwazyjnym. Oznacza to, że nasz Pacjent czuje się w pełni komfortowo i bezpiecznie. Efekty uzyskujemy szybciej i taniej.

Serdecznie zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub do wizyty w bezpośredniej, abyśmy mogli rozeznać sytuację i przedstawić możliwości leczenia.

Próchnicy można skutecznie zapobiegać i wyleczyć. Próchnica atakuje niemal 95% Polaków, dorosłych i dzieci.

Jak leczyć próchnicę?

Aby doszło do rozwoju próchnicy muszą jednocześnie zaistnieć cztery czynniki: bakterie, cukry, podatność zębów oraz czas. Choroba rozwinie się tylko wtedy, gdy wszystkie te czynniki wystąpią jednocześnie. Zniszczona struktura zęba nie regeneruje się, jednak leczenie, a następnie prawidłowa higiena jamy ustnej może powstrzymać postępującą próchnicę.

Leczenie zachowawcze zębów polega na usunięciu próchnicowo uszkodzonych tkanek zęba i umieszczenie w ich miejsce materiału przeznaczonego do odbudowy zębów. Jeżeli mamy do czynienia z głębokim ubytkiem, stosowane są specjalne preparaty chroniące miazgę.

Nie chcemy narażać Pacjenta na kosztowne i ciężkie leczenie, dlatego służymy radą, pomocą oraz wiedzą, jak prawidłowo dbać o zdrowy uśmiech i jak zapobiegać chorobom zębów.

Naszą myślą przewodnią jest zapobieganie i systematyczna profilaktyka.

Próchnica u dorosłych

Próchnicę u osób dorosłych możemy podzielić na próchnicę pierwotną, wtórną, ostrą, przewlekłą oraz kwitnącą.

Próchnica pierwotna powstaje na zdrowej powierzchni zęba.

Próchnica wtórna rozwija się wokół wypełnienia, pod wypełnieniem, pod uzupełnieniem protetycznym, itp. Często związane jest to z zaniedbaniem ze strony Pacjenta, ze stosowaniem nieprawidłowej higieny jamy ustnej lub z nieprawidłową dietą. Takie wypełnienie wymaga wymiany.

Próchnica ostra występuje najczęściej u osób młodych. Związane jest to przede wszystkich z budową anatomiczną zęba. U osób młodych szkliwo jeszcze nie jest dostatecznie zmineralizowane, zębina ma szerokie kanaliki, co stwarza bardzo dobry dostęp dla bakterii i tym samym sprzyja to szybkiemu rozwojowi próchnicy.

Próchnica przewlekła występuje najczęściej u osób dorosłych. Przebiega ona powoli a niekiedy ulega zatrzymaniu, co nie oznacza jednak, że nie należy jej leczyć - wręcz przeciwnie.

Próchnica kwitnąca , to rodzaj próchnicy który postępuje bardzo szybko, obejmuje kilka zębów jednocześnie i zajmuje powierzchnie, które zazwyczaj są wolne od próchnicy.

Leczenie próchnicy polega na usunięciu chorobowo zmienionych tkanek zęba i zastąpieniu ich wypełnieniem . W przypadku bardzo dużego próchnicowego uszkodzenia tkanek, celem wzmocnienia korony zęba należy wykonać koronę protetyczną. Jeżeli mamy do czynienia z głębokim ubytkiem, stosowane są specjalne preparaty chroniące miazgę.

Próchnica zębów mlecznych

Dziecko rodzi się z jałową jamą ustną. Jednakże już w pierwszych godzinach życia jama ustna zostaje zasiedlona przez bakterie, które dostaje od matki. Zarówna mleko z piersi, jak i kaszki podawane niemowlakowi zawierają cukry, dzięki którym bakterie mogą się namnażać.

Próchnica zębów mlecznych szerzy się znacznie szybciej aniżeli w zębach stałych. Wpływa na to kilka czynników: różnice morfologiczne, chemiczne, słabsza mineralizacja zębów mlecznych w porównaniu ze stałymi, ale także niedostateczna higiena jamy ustnej.U dzieci najczęściej wyróżniamy dwa typy próchnicy.

Pierwszy rodzaj próchnicy to tzw. próchnica wczesna, która pojawia się zaraz po wyrżnięciu zębów. Drugi typ próchnicy, to próchnica okrężna, która rozwija się w okolicy szyjek zębowych. Przebieg tego typu próchnicy jest bardzo szybki i w krótkim czasie doprowadza do złamania koron zębowych. Za ten stan rzeczy dużą winę ponoszą sami rodzice, którzy bagatelizują higienę jamy ustnej u dzieci. Niewielu rodziców wie o tym, że już od pierwszych dni po urodzeniu dziecka, należy dbać o higienę jamy ustnej. U niemowląt, które nie posiadają jeszcze zębów, należy myć wały dziąsłowe gazikiem nasączonym np. rumiankiem i nawiniętym na palec. W momencie pojawienia się pierwszych zębów, zaczynamy używać szczoteczek specjalnie dedykowanych dzieciom.

Zapobieganie próchnicy

Aby zapobiegać próchnicy należy:

Odpowiednio się odżywiać- eliminować z diety cukry.

Dbać o higienę - należy szczotkować zęby po każdym posiłku odpowiednio dobraną pastą do zębów, używać dodatkowych akcesoriów typu nici i szczoteczki do przestrzeni międzyzębowych, irygatora wodnego, płukanek do ust.

Dbać o profilaktykę- systematycznie wykonywać zabiegi higienizacyjne w gabinecie stomatologicznym, zgłaszać się na wizyty kontrolne co pół roku.

Pamiętajmy - lepiej zapobiegać niż leczyć.

Systematyczność to możliwość zachowania zdrowego i pięknego uśmiechu.

Nie chcemy narażać Pacjenta na kosztowne i ciężkie leczenie, dlatego służymy radą, pomocą oraz wiedzą, jak prawidłowo dbać o zdrowy uśmiech i jak zapobiegać chorobom zębów, w tym próchnicy.

Naszą myślą przewodnią jest zapobieganie i systematyczna profilaktyka.