Usunięcie złamanych instrumentów kanałowych

Usunięcie złamanych instrumentów kanałowych

Usunięcie złamanych instrumentów kanałowych, jako wysoko specjalistyczny zabieg, możliwy jest do wykonania tylko i wyłącznie przy użyciu dużego powiększenia, które uzyskuje się dzięki pracy z mikroskopem.

Leczenie kanałowe niesie ze sobą ryzyko złamania narzędzia, często bez względu na etap zabiegu czy przygotowanie lekarza.

Powody złamania narzędzi mogą być różne, zaliczają się do nich miedzy innymi: wada materiałowa narzędzia, duże zakrzywienie kanału, jego zwężenie lub obliteracja czy utrudniony dostęp do chorego zęba.

Więcej informacji

Wskazaniami do usunięcia złamanego instrumentu jest każda sytuacja, w której ciało obce powoduje jakiekolwiek dolegliwości lub zostanie zauważone przez stomatologa. Złamanie narzędzia jest często spotykanym powikłaniem, które nie pozwala na skuteczne leczenie zęba, ponieważ uniemożliwia odpowiednie wypełnienie kanału.

Choć złamane narzędzie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, to jest ono w kanale przeszkodą i sprawia, że całkowite wyczyszczenie zęba z zainfekowanej miazgi staje się niemożliwe.

Czasami usunięcie odłamka narzędzia z kanału jest technicznie niemożliwe – mogłoby skutkować dodatkowym, nieodwracalnym uszkodzeniem zęba. W takich przypadkach stosuje się metodę ominięcia przeszkody w celu dotarcia do dalszego odcinka kanału.

Warto wiedzieć, że brak możliwości usunięcia złamanego narzędzia nie oznacza, że stomatolog nie będzie mógł wykonać leczenia kanałowego – także w takich wypadkach udaje się doprowadzić do wyleczenia zęba.

Jeśli usunięcie złamanego fragmentu narzędzia jest jednak niemożliwe, przeleczony kanał zostaje wypełniony, a fragment złamanego narzędzia pozostaje wewnątrz, ale taki ząb musi być pod stałą kontrolą radiologiczną.

Inną metodą terapii jest zabieg chirurgiczny, który, choć gwarantuje usunięcie narzędzia, jest najbardziej inwazyjny. Zabieg taki opiera się na wycięciu odcinka korzenia, w którym tkwi złamane narzędzie.

W naszej klinice Pacjenci mogą być pewni, że przeprowadzone leczenie kanałowe jest leczeniem najwyższej światowej klasy, prowadzone przez lekarzy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem.