Bruksizm zgrzytanie zębami

Zaciskanie z zgrzytanie zębami - BRUKSIZM

Bruksizm zyskał miano choroby cywilizacyjnej. Cierpią na nią zarówno dorośli, jak i dzieci, a u podłoża leży stres. Według niektórych statystyk aż 7 z 10 osób cierpi na dolegliwości związane z bruksizmem.

Bruksizm jest to termin medyczny określający patologiczne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki, związane jest to z nadmierną aktywnością mięśni poruszających żuchwą. Ten stan objawia się najczęściej w nocy (tzw. zgrzytanie zębami). Siły wyzwalane na powierzchniach żujących zębów u pacjentów z bruksizmem mogą być nawet dziesięć razy większe od tych działających podczas normalnych procesów gryzienia i żucia. Może to prowadzić do poważnych uszkodzeń zgryzu, patologicznego starcia koron zębowych (jest to najbardziej widoczne na siekaczach, tzw. „zjadanie własnych zębów”), pękania szkliwa oraz w ostateczności do zniszczenia otaczającej ząb kości i tkanki dziąseł, czyli do rozchwiania zębów w szczęce oraz w żuchwie.

Inną poważną konsekwencją bruksizmu są uszkodzenia stawów skroniowo-żuchwowych. Bruksizm może prowadzić do przewlekłego bólu głowy, szyi, karku, ramion. Zgrzytanie zębami stanowi również problem społeczny, ponieważ może też wywoływać zaburzenia snu u partnerów śpiących w tym samym łóżku.

Przyczyn bruksizmu może być wiele. Dominującym czynnikiem wśród wszystkich jest stres. Z czynników miejscowych bruksizm niejednokrotnie wywołuje nawykowe, długotrwałe żucie gumy lub żucie jednostronne. Innymi przyczynami mogą być nieprawidłowe kontakty na zębach własnych lub na źle wyprofilowanych wypełnieniach, a także wadliwie ukształtowanych powierzchniach koron, mostów lub protez. Przyczyną mogą być również braki zębowe.

Jeżeli zauważycie Państwo któreś z wyżej wymienionych objawów, zgłoście się proszę po poradę do stomatologa, który zajmuje się leczeniem tego schorzenia.