Bóle kręgosłupa i głowy

Bóle kręgosłupa i głowy

Aktualne badania epidemiologiczne podają, że ponad 20% osób dorosłych cierpi na częste i nawracające bóle głowy. Ponadto problem ten dotyczy również dzieci w okresie szkolnym, tj. 5-15 r. życia. Prawdopodobieństwo występowania poszczególnych rodzajów bólu jest w dużej mierze zależne od wieku Pacjenta. U osób młodych ból zwykle związany jest z zębami (próchnica, stany zapalne miazgi czy urazy). U młodszych osób dorosłych, aż do wieku średniego (15-50 lat) istotną rolę odgrywają bóle twarzy i bóle głowy w przebiegu zaburzeń układu ruchowego narządu żucia (tzw. Układ Ruchowy Narządu Żucia). U osób starszych powodem bólu może być również podłoże neurologiczne.

W większości przypadków (30-78%) bóle są pochodzenia odmięśniowego i są to tzw. napięciowe bóle głowy. Charakter takiego bólu jest obustronny, tępy, opasujący, niekiedy pulsujący. Zdarza się, że ból pojawia się już od rana, zwykle narastając w trakcie dnia.

Brak harmonii w pracy mięśni może być następstwem:

• wad postawy,

• wad zgryzu,

• braków w uzębieniu,

• źle zaprojektowanych prac protetycznych,

• bruksizmu

Tego typu bóle głowy mogą z powodzeniem być leczone przez lekarza stomatologa znającego się na diagnostyce układu ruchowego narządu żucia.

W praktyce większość Pacjentów cierpi na bruksizm i/lub zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego, które powinny być leczone przez stomatologa.

Ponad 60% dzieci skarżących się na bóle w okolicy głowy, które nie są pochodzenia odzębowego, cierpi na dolegliwości ze strony stawu skroniowo-żuchwowego. Często występuje to na podłożu wad ortodontycznych. Objawy początkowo mogą być subtelne i sugerują np:

• ból ucha,

• ból głowy (zwykle promieniujący od czoła do potylicy),

• ból szyi.

Jeśli powtarzają się regularnie i dosyć często, nie wolno tego lekceważyć, ponieważ u dzieci w wieku szkolnym zachodzi wiele przemian w organizmie.

Przykład: kiedy dziecko po powrocie ze szkoły często skarży się na ból głowy, którego nie było rano może to sugerować niewydolność więzadła poprzecznego kręgu szczytowego.

Leczenie zaburzeń ze strony stawów skroniowo-żuchwowych, to:• leczenie ortodontyczne-aparaty ortopedyczne i aparaty ortodontyczne,

• ćwiczenia zmniejszające i normalizujące napięcie mięśni sterujących pracą żuchwy,

• nauka autorelaksacji, autoterapii,

• kierunkowe mobilizacje stawów skroniowo-żuchwowych, stawów kręgosłupa, obręczy barkowej i miednicznej,

Jeśli męczy Cię nieustanny ból głowy, zapraszamy do naszej kliniki. Przeprowadzimy szczegółową diagnostykę oraz wdrożymy odpowiednio dobrane leczenie.