Starte zęby

W obecnych czasach troska o zdrowie i uśmiech to nadrzędna sprawa każdego z nas, bo piękny uśmiech to połowa sukcesu w każdej dziedzinie życia.

Starte zęby

Ścieranie się zębów uważane jest za zjawisko fizjologiczne - to ciągły i nieodwracalny proces zachodzący wraz z wiekiem przy prawidłowej funkcji żucia.

Czymś innym jest ścieranie patologiczne – to nadmierne, nietypowe i nieadekwatne do wieku tracenie tkanek nie próchnicowego pochodzenia. Może dotyczyć pojedynczych zębów, ich grup lub nawet całości uzębienia.

Jeżeli zauważycie Państwo któreś z wyżej wymienionych objawów, zachęcamy do zgłoszenia się po poradę. W zależności od tego, jak bardzo zęby są zniszczone, dobieramy odpowiednie leczenie z wykorzystaniem jedynie sprawdzonych rozwiązań.

Więcej informacji

Patologiczny proces ścierania zębów zakwalifikowany jest do chorób cywilizacyjnych. Zwany jest bruksizmem.

Cierpią na niego zarówno dorośli, jak i dzieci, a u podłoża leży stres. Według niektórych statystyk aż 7 z 10 osób cierpi na dolegliwości związane z bruksizmem.

Bruksizm jest to termin medyczny określający patologiczne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki, związane jest to z nadmierną aktywnością mięśni poruszających żuchwą. Ten stan objawia się najczęściej w nocy (tzw. zgrzytanie zębami). Siły wyzwalane na powierzchniach żujących zębów u pacjentów z bruksizmem mogą być nawet dziesięć razy większe od tych działających podczas normalnych procesów gryzienia i żucia. Może to prowadzić do poważnych uszkodzeń zgryzu, patologicznego starcia koron zębowych (jest to najbardziej widoczne na siekaczach, tzw. „zjadanie własnych zębów”), pękania szkliwa oraz w ostateczności do zniszczenia otaczającej ząb kości i tkanki dziąseł, czyli do rozchwiania zębów w szczęce oraz w żuchwie.

Inną poważną konsekwencją bruksizmu są uszkodzenia stawów skroniowo-żuchwowych. Bruksizm może prowadzić do przewlekłego bólu głowy, szyi, karku oraz ramion. Zgrzytanie zębami stanowi również problem społeczny, ponieważ może też wywoływać zaburzenia snu u partnerów śpiących w tym samym łóżku.

Przyczyn bruksizmu może być wiele. Dominującym czynnikiem wśród wszystkich jest stres. Z czynników miejscowych bruksizm niejednokrotnie wywołuje nawykowe, długotrwałe żucie gumy lub żucie jednostronne. Innymi przyczynami mogą być nieprawidłowe kontakty na zębach własnych lub na źle wyprofilowanych wypełnieniach, a także wadliwie ukształtowanych powierzchniach koron, mostów lub protez. Przyczyną mogą być również braki zębowe.

W naszej klinice zapewniamy dokładną diagnostykę, dzięki czemu jesteśmy w stanie precyzyjnie określić przyczyny ścierania się zębów.

Proszę pamiętać, że doraźne rozwiązania usuwające tylko objawy, nie przyniosą długotrwałej poprawy, a zmuszą Pacjenta do ponownego poszukiwania pomocy.

Jeśli zauważacie Państwo zgrzytanie lub zaciskanie zębów, macie nawracające bóle głowy, słyszycie trzaski w stawach w okolicy ucha, nie bagatelizujcie tych objawów – zapraszamy do umówienia się na wizytę.