Wędzidełko języka

Podcięcie wędzidełka języka

Wędzidełko, to struktura tkankowa, która łączy ze sobą dwa elementy i ogranicza ich ruchomość. Wędzidełko języka ma postać włóknistej tkanki rozciągającej się pomiędzy spodem języka a dnem jamy ustnej.

U niektórych osób może wystąpić wrodzona wada anatomiczna w postaci zbyt krótkiego wędzidełka języka. Wada ta nie jest groźna dla zdrowia, ale stwarza dużo problemów, np. problemy związane z prawidłową wymową, z przeżuwaniem pokarmów, utrzymaniem właściwej higieny jamy ustnej.

Wada może przyczynić się do rozwoju wady zgryzowej, do choroby zębów oraz przyzębia.

Problem zauważalny jest już w dzieciństwie.

Wadę rozwiązujemy prostym zabiegiem chirurgicznym, polegającym na podcięciu wędzidełka.Zabieg przeprowadzamy zupełnie bezboleśnie dzięki bezpiecznemu i skutecznemu znieczuleniu miejscowemu.

Symptomy nieprawidłowej budowy wędzidełka językowego:

• seplenienie i problemy z wymową,

• ślinotok,

• problemy z przeżuwaniem pokarmów,

• trudności higieniczne.

Długość wędzidełka języka jest kwestią indywidualną, a kwalifikacja do zabiegu powinna nastąpić w wyniku zbadania jamy ustnej pacjenta i przeanalizowaniu ruchomości języka oraz wymowy. Można poprosić dziecko o wysunięcie języka w kierunku brody. Jeżeli dziecko będzie mieć z tym problem, język będzie przesuwał się na boki, a wysuwanie języka będzie sprawiać ból, prawdopodobnie mamy do czynienia ze zbyt krótkim wędzidełkiem. U niektórych pacjentów można zauważyć tzw. serduszkowaty kształt końca języka. Zabieg podcięcia jest bezpieczny i może być przeprowadzany zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych. Z uwagi na charakter wady, wpływ na wymowę i inne czynniki jej towarzyszące, z reguły zabieg wykonuje się wcześnie, na ogół w wieku dziecięcym.