Czy nadwrażliwe zęby można wyleczyć?

Czy można naprawić szkliwo?
Czy aparat ortodontyczny niszczy szkliwo zębów?

Czy nadwrażliwe zęby można wyleczyć?

nadwrażliwośćPrzyczyn nadwrażliwych zębów jest bardzo dużo. Dopóki lekarz nie zdiagnozuje przyczyny, nie może podać najlepszego rozwiązania. Jeśli wrażliwość zębów nie okaże się objawem innego, poważnego problemu, najprostszym sposobem by się jej pozbyć jest regularne stosowanie odpowiedniej higieny jamy ustnej oraz stosowanie odpowiedniej pasty do zębów.

Pacjenci, którzy skarżą się na nadwrażliwe zęby często unikają spożywania tych pokarmów, które powodują u nich ból. Niektórzy starają się gryźć i przeżuwać pokarmy tą stroną po której dolegliwości bólowe nie występują. Jednakże są to metody nieskuteczne i chwilowe. Często Ci Pacjenci na skutek odczuwania bólu szczotkują zęby zbyt krótko i niestarannie. W ten sposób łatwo o błędne koło, gdyż ze względu na zaleganie płytki nazębnej pojawiają się próchnica i choroby dziąseł a stąd już tylko krok do poważnych kłopotów, a nawet utraty zębów. Żeby poradzić sobie z tym problemem należy zgłosić się do stomatologa. Tym bardziej, że po zastosowaniu kilku prostych zasad można skutecznie i szybko pozbyć się tej dolegliwości.

Jednym ze sposobów leczenia nadwrażliwości jest zabieg fluoryzacji. Jest to zabieg bezbolesny, szybko przynoszący ulgę. Zabieg by był skuteczny powinien być powtarzany co 6 m- cy.

Równolegle do tego zabiegu, Pacjent instruowany jest odnośnie stosowania prawidłowej techniki mycia zębów, właściwej pielęgnacji jamy ustnej. Polecane są odpowiednie pasty oraz płukanki. Pasta powinna zawierać odpowiednie składniki, tj. azotan potasu, aminofluorki, czy inne substancje, które wnikają w kanaliki zębinowe i je uszczelniają. Najlepiej, by pasty nie zawierały substancji ścieralnych, by dodatkowo nie uszkadzać szkliwa i zębiny.

Ważne, by pamiętać o tym, że zębów nie można myć tuż po spożyciu owoców cytrusowych, czy soków i napojów gazowanych. Kwasy zawarte w tych produktach powodują utratę warstwy ochronnej szkliwa, dlatego najpierw należy wypłukać usta wodą.

U niektórych Pacjentów należy podjąć inne działania zaradcze. Są to np.: Zlikwidowanie biżuterii z jamy ustnej, podjęcie leczenia chorób zębów i/ lub przyzębia, podjęcie leczenia układu pokarmowego, zmiana nawyków żywieniowych, wykonanie szyny relaksacyjnej, itd.

dr n.med. Anna Maria Kowalska-Baron