Palenie a stan jamy ustnej

Zwieńczenie przeprowadzonej przez naszą Placówkę akcji badań przesiewowych
11 kwietnia 2016
ADA: fluor od pierwszego zęba dziecka
11 kwietnia 2016

Palenie a stan jamy ustnej

palenieLiczne badania wykazały, iż jednym z czynników sprzyjających chorobom jamy ustnej jest nałóg palenia tytoniu. Według naukowców palacze średnio trzy razy częściej zapadają na schorzenia jamy ustnej. Większość ludzi doskonale wie o tym, iż palenie tytoniu zagraża ich płucom, sercu oraz zwiększa ryzyko nowotworu. Rzadko natomiast są świadomi tego, iż następstwem nałogu palenia tytoniu jest zły stan jamy ustnej, a nawet utrata zębów.

Palenie tytoniu:

• powoduje niedobór witaminy C w organizmie, co jest przyczyną kruchości szkliwa i zmian w miazdze zęba, sprzyja to również próchnicy zębów, zęby u palaczy są przebarwione, żółtawe lub brązowe
  • powoduje osad na zębach o szarym lub czarnawym zabarwieniu trudnym do usunięcia, ponieważ wnika w powierzchniowe warstwy szkliwa, osad ten jest także przyczyną szybszego odkładania się kamienia nazębnego
  • przyczynia się do występowania ostrych i przewlekłych chorób przyzębia, dziąsła są rozpulchnione i mogą krwawić, stan taki jest spowodowany obecnością kamienia nazębnego
  • powoduje nieprzyjemny zapach z ust wywołany przez osad, stany zapalne i pozostałości dymu tytoniowego, co jest bardzo odczuwalne w kontakcie z palaczem i mało przyjemne
  • ma wpływ na występowanie raka wargi i języka, gdyż produktami spalania tytoniu są węglowodory rakotwórcze, możliwość zachorowania na raka czy też wystąpienia stanów przedrakowych
  • wargi jest 3-krotnie większa u palacza niż u niepalących
  • ma wpływ na możliwość zachorowania na raka jamy ustnej, która jest aż 18-krotnie większa
  • sprzyja powikłaniom po zabiegach chirurgicznych w jamie ustnej, rany goją się trudniej i dłużej
  • powoduje często dolegliwości ze strony języka takie jak: uczucie palenia, pieczenia, nadmiernej suchości, a nawet ból
  • obniża odczucia smakowe
  • jest przyczyną przewlekłych stanów zapalnych błony śluzowej jamy ustnej, występujących przy długotrwałym paleniu tytoniu. Taka błona śluzowa jest bardziej podatna na różne mikrourazy i stąd u palaczy częściej niż u osób niepalących, występują nadżerki i owrzodzenia

Produkty rozpadu palonego tytoniu i aktywujące się ciepło przy pewnej podatności błony śluzowej uwarunkowanej czynnikami ogólnoustrojowymi (np. zaburzenia hormonalne, niedobory witaminowe, głównie A i B, niedokrwistość z niedoboru żelaza) mogą prowadzić do powstawania leukoplakii – rogowacenia białego tzw. plamy palacza. Leukoplakia jest zaliczana do stanów przedrakowych. Jest najczęstszą zmianą mającą skłonności do zezłośliwienia. Odsetek przejścia jej w raka jest dość duży, bo aż 10-12% przypadków. Początkowo przebiega bezobjawowo, z czasem może wystąpić uczucie napięcia, pieczenia i mrowienia.

Tak więc, również ze względu na stan zębów i jamy ustnej najlepiej nie palić papierosów.

O tym, iż nikotyna jest trucizną i zatruwa cały organizm, świadczy fakt, iż pijawki przyssane do ciała namiętnego palacza odpadają i giną.

Jak zminimalizować szkodliwe działanie tytoniu?

Aby zmniejszyć szkodliwe, miejscowe działanie produktów spalania tytoniu w jamie ustnej, należy czyścić zęby po każdym papierosie, lub przepłukać usta. Przestrzegać prawidłowej higieny jamy ustnej, a w przypadku zauważonych jakichkolwiek zmian na błonie śluzowej policzków i wargach, wszelkie odleżyny, owrzodzenia, nadżerki guzki czy stwardnienia w obrębie jamy ustnej (nie tylko u palaczy) zawsze należy skontrolować u lekarza stomatologa.

Rozwojowi tak niebezpiecznej choroby, jaką jest rak jamy ustnej, można skutecznie przeciwdziałać. Przede wszystkim: NIE PALIĆ! Ponadto trzeba do minimum eliminować wszelkie czynniki urazowe, czyli leczyć zęby dotknięte próchnicą, regularnie usuwać kamień nazębny, wymieniać uszkodzone lub nieszczelne wypełnienia, a także stare uzupełnienia protetyczne. Należy także leczyć choroby ogólnoustrojowe, które również wpływają na stan błony śluzowej jamy ustnej, a przez to decydują o jej podatności na rozwój leukoplakii i działanie czynników rakotwórczych.

/Źródło: Dentonet.pl/

Anna Konieczna