Dlaczego zęby są nadwrażliwe?

Zapalenie płuc – karą za zły stan uzębienia
11 kwietnia 2016
Czy można naprawić szkliwo?

Dlaczego zęby są nadwrażliwe?

zęby nadwrażliweNadwrażliwość zębiny jest bardzo powszechnym problemem. Szacuje się, że występuje ona mniej więcej u co trzeciego Pacjenta.

Przyczyną nadwrażliwości a tym samym występowania dolegliwości bólowych jest potocznie mówiąc odsłonięta zębina. Zębina jest drugą warstwą zęba, znajdującą się pod szkliwem lub cementem. Ma ona budowę kanalikową. Kanaliki wypełnione są płynem, który przenosi bodźce do zakończeń nerwowych we wnętrzu zęba. Jeżeli dojdzie do odsłonięcia zębiny pojawia się nadwrażliwość. Jest to krótki, bardzo ostry i przenikliwy ból zęba. Pojawia się najczęściej podczas spożywania zimnych, słodkich lub kwaśnych pokarmów lub napoi. Nadwrażliwość pojawia się również podczas szczotkowania zębów, podczas dotykania okolicy przyszyjkowej.

Do odsłonięcia zębiny dochodzi głównie na skutek obniżenia się dziąsła. Jest to tzw. nadwrażliwość przyszyjkowa. Spowodowana jest ona głównie nieprawidłową techniką mycia zębów. Pacjenci zamiast myć zęby, to je szorują.

Ból o charakterze nadwrażliwości może pojawiać się również z powodu: niedawno przeprowadzonego zabiegu leczenia zęba, podczas którego mogło dojść na skutek obecności próchnicy głębokiej do podrażnienia miazgi, spożywania nadmiernej ilości napoi gazowanych, soków i owoców cytrusowych, nadkwasoty żołądka powodującej samotrawienie szkliwa, bulimii, bruksizmu ( nawykowe zaciskanie lub/ i zgrzytanie zębami), zbyt częste wybielanie zębów.

Nadwrażliwość zębów może pojawiać się u osób często korzystających z pływalni z chlorowaną wodą, u osób mających ciągły kontakt z niektórymi substancjami chemicznymi.

Jeszcze inną przyczyna która może spowodować powstanie nadwrażliwości są urazy mechaniczne, np. coraz częściej spotykane noszenie kolczyka na języku i ocieranie nim po szkliwie zębów.

Pacjent zazwyczaj nie jest w stanie samodzielnie stwierdzić jaka jest przyczyna nadwrażliwości. Dlatego zalecam wizytę u lekarza stomatologa, który przeprowadzi szczegółową diagnostykę i zaleci właściwe postępowanie.

dr n. med. Anna Maria Kowalska-Baron