Czy wiesz co to jest barodontalgia i aerodontalgia?

Czy aparat ortodontyczny niszczy szkliwo zębów?
Lubisz pływać na basenie i robisz to bardzo często?

Czy wiesz co to jest barodontalgia i aerodontalgia?

barodontalgia Barodontalgia to zespół dolegliwości bólowych zęba związanych z nurkowaniem.

Podobne dolegliwości jakie występują u nurków o charakterze barodontalgii mają miejsce u pilotów, paralotniarzy, skoczków spadochronowych i nazywane są aerodontalgią.

Wszystkim tego typu dolegliwościom winne są duże zmiany ciśnień występujące zarówno w czasie nurkowania jak i wzbijania się i opadania w powietrzu.

Dolegliwości te mogą dotykać osoby z nieujawnionym do tej pory zapaleniem miazgi, zapaleniem zatok, próchnicą pierwotną i wtórną, pacjentów będących w trakcie leczenia endodontycznego, z torbielami lub ropniami.

Badania naukowców dowodzą, że niekiedy ból ten osiąga tak silne natężenie, że może zaburzać pracę i percepcję u pilotów.

Stąd też kandydaci na pilotów przechodzą wnikliwe badania dentystyczne, a przyjmowani do szkół lotniczych są jedynie ci z najzdrowszym uzębieniem.

Do następstw nurkowania należy zaliczyć także ryzyko uszkodzenia układu szczękowo-twarzowego.

Może pojawić się atypowy ból twarzy, dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego.

Związane jest to z użytkowaniem przez nurków automatów zaopatrzonych w ustniki o standardowych wymiarach i kształcie.
Ustnik dla uniknięcia dostania się wody do ust posiada kołnierz uszczelniający. Z kolei między zębami znajduje się pozioma płaszczyzna, na której zaciskają się zęby, aby ustnik nie wypadł.

To przytrzymywanie zębami powoduje konieczność wysunięcia żuchwy do przodu, które musi wywoływać zmiany napięcia mięśni żwaczowych.

Niejednokrotnie jest to przyczyną mniejszego lub większego stopnia dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego, również nawyku bruksizmu (nawykowe zgrzytanie zębami).

/Źródło: Dentonet,
Problemy stomatologiczne uprawiających sport” prof. Zofii Knychalskiej-Karwan – fragmenty/