Co to jest rak jamy ustnej?

ADA: fluor od pierwszego zęba dziecka
11 kwietnia 2016
Zapraszamy na bezpłatne badania przesiewowe w kierunku raka jamy ustnej
11 kwietnia 2016

Co to jest rak jamy ustnej?

Rak jamy ustnej to nowotwór występujący w obrębie warg, wewnętrznej części jamy ustnej, tylnej ściany gardła, migdałków lub ślinianek. Rozwija się częściej u mężczyzn niż u kobiet, najczęściej u osób po czterdziestce. Głównym czynnikiem ryzyka jest palenie w skojarzeniu ze spożywaniem znacznych ilości alkoholu.

Jeżeli rak jamy ustnej nie zostanie wykryty wystarczająco wcześnie, może on wymagać zabiegu chirurgicznego, radioterapii i/lub chemioterapii. Może też prowadzić do śmierci – pięcioletnie przeżycie obserwowane jest u około 50% chorych. Złe rokowanie częściowo spowodowane jest niewychwyceniem wczesnych objawów.

Tak więc, wykrywanie raka jamy ustnej stanowi czynnik decydujący o powodzeniu jego leczenia.

Jakie są objawy raka jamy ustnej?
Nie zawsze jesteśmy w stanie wychwycić najwcześniejsze objawy raka jamy ustnej, ważną rolę odgrywają regularne kontrole zarówno u dentysty, jak i lekarza. Dentysta jest osobą posiadającą odpowiednią wiedzę do wykrywania wczesnych sygnałów ostrzegawczych sugerujących raka jamy ustnej. Oprócz jednak okresowych wizyt kontrolnych, należy niezwłocznie zgłosić się do dentysty, w przypadku którykolwiek z poniższych objawów:

• bolesną zmianę w obrębie warg, dziąseł lub wewnętrznej części jamy ustnej, która łatwo krwawi i nie chce się zagoić
  • wyczuwalny językiem guzek lub zgrubienie w obrębie policzka
  • utratę czucia lub drętwienie w obrębie jamy ustnej
  • białe lub czerwone plamki na dziąsłach, języku lub we wnętrzu jamy ustnej
  • trudności z żuciem lub przełykaniem pokarmów
  • bolesność lub niewyjaśniony ból w obrębie jamy ustnej, bądź uczucie, że coś utknęło w gardle bez widocznej przyczyny
  • obrzęk szczęki lub żuchwy powodujący złe dopasowanie protezy
  • zmianę głosu

W najbliższą sobotę (tj. 9 maja 2015 r.) jest najlepsza sposobność zbadania się podczas Dni Otwartych w naszym Gabinecie. Szczegóły na plakacie.

Zapraszamy!