Próchnica

Jaka może być lokalizacja próchnicy?
Jaką pastę wybrać?

Próchnica

próchnicaKolej na cykl artykułów dotyczyć będzie próchnicy.

Czym jest próchnica, jakie są jej przyczyny, jak wygląda profilaktyka próchnicy, jak przebiega leczenia.

Próchnica jest groźną chorobą, która dotyka nasze zęby.

Ostatnie statystyki, niestety smutne i zatrważające wskazują, że choruje na nią większa część naszego społeczeństwa.

Chorują zarówno dzieci jak i dorośli.

W ubiegłym roku Fundacja Wiewiórki Julii wraz z lekarzami stomatologami przebadała dzieci ze szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w całym kraju.

Z badań wynika, że blisko 90 procent dzieci w wieku od 5- 15 roku życia choruje na próchnicę. Podobna statystyka obejmuje dorosłych.

Jak widzimy, jest to choroba społeczna. Nęka ludzi już od zarania dziejów. Występuje we wszystkich krajach.

Są cztery przyczyny powstania próchnicy: bakterie, cukry, podatność zębów, czas. Choroba rozwinie się tylko wtedy, gdy wszystkie te czynniki wystąpią jednocześnie.

Bakterie występują w jamie ustnej każdego człowieka.

Ocenia się że w jamie ustnej jest aż około 50 miliardów bakterii, należących do 300 gatunków.

Bakterie zaczynają się namnażać i stają się szczególnie aktywne, gdy dostarczymy im wraz z pokarmem cukrów.

Cukry które występują naturalnie w pokarmach, np. owocach są mniej niebezpieczne. Cukry, które dodawane są do jedzenia, typu sacharoza i inne, bardzo silnie wpływają na ryzyko wystąpienia próchnicy.

Bakterie dzięki obecności cukrów wytwarzają kwasy, które odpowiedzialne są za powstawanie próchnicy.

Bakterie próchnicowe znajdują się w płytce nazębnej, która tworzy się już kilka minut po oczyszczeniu zębów.

Tak więc wszelkie zabiegi higieniczne wykonywane samodzielnie przez Pacjenta (szczotkowanie zębów, irygacje) jak i profesjonalne zabiegi higienizacyjne prowadzone w gabinetach stomatologicznych (skaling, planing, fluoryzacja, lakierowanie, lakowanie) mają na celu kontrolę ilości oraz jakości płytki nazębnej.

Nie bez znaczenia są też czynniki natury ogólnej, jak uwarunkowania genetyczne, niektóre choroby, zażywane leki, ilość i skład śliny.

Przy dużej podatności na próchnicę nawet niewielkie spożywanie słodyczy podnosi ryzyko wystąpienia próchnicy.

dr n. med Anna Maria Kowalska-Baron

Komentarze są wyłączone.